שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת לפני שקונים רכב חשמלי

מחליפים מכונית? זה הזמן לשקול לעבור לחשמלית. שניה לפני שאתם נכנסים לסוכנות, אספנו תשובות לכל השאלות שמעסיקות אתכם

קניית רכב חדש היא החלטה שמלאה בהתלבטויות רבות. אם אתם רוצים להתחדש ברכב חשמלי, מספר השאלות שלכם כנראה רק הולך ועולה – ובצדק. צריך לקחת בחשבון פרמטרים נוספים כמו קיבולת סוללה, תמיכה בהספקי טעינה ופתרונות טעינה ביתיים וציבוריים. אז בואו נעשה לכם סדר: זה כל מה שצריך לדעת לפני שעוברים לרכב חשמלי.

מהם היתרונות הסביבתיים של מכונית חשמלית?

כלי-רכב חשמליים נחשבים לידידותיים הרבה יותר לסביבה, כיוון שהם לא שורפים דלק ולא פולטים CO2 וגזים מזהמים לאוויר. הזיהום של רכבי בנזין וסולר גדול פי שלושה משל רכב חשמלי, על פי מחקרים, גם כשמביאים בחשבון את הזיהום שנוצר מייצור החשמל ומחזור הסוללות. בנוסף, רכבים חשמלים שקטים באופן כמעט מוחלט ותורמים להפחתת מפגעי רעש סביבתיים.

אילו סוגי רכבים חשמליים קיימים בשוק?

היצע דגמי המכוניות החשמליות בישראל הולך ומתרחב וכולל כמה עשרות דגמים. ניתן למצוא דגמי מיני לשימוש עירוני, קרוסאוברים קומפקטיים לשימוש משפחתי, לצד סדאן ורכבי פנאי גדולים ויוקרתיים. בנוסף ישנם גם דגמי מסחריות מונעי חשמל המותאמים לשימוש עסקי.

האם רכב חשמלי יכול לשמש כתחליף לרכב משפחתי עם מנוע בנזין?

לחלוטין! יש לא-מעט דגמי רכבים חשמליים גדולים ומרווחים למשפחות. עם זאת, טווח הנסיעה הוא גורם משמעותי שקובע האם ניתן להשתמש ברכב כתחליף לרכב משפחתי מונע בנזין או רק כרכב שני במשפחה לנסיעות שגרתיות.

מה טווח הנסיעה ברכב חשמלי?

בדגמים הפשוטים, הטווח המעשי הוא כ-300 קילומטרים בין טעינות, ובדגמים מתקדמים יותר אפשר להגיע ל-450-500 קילומטרים ואפילו יותר לפני שצריך לחבר את האוטו לשקע. ככל שחולף הזמן טווח הסוללות משתפר, ויותר רכבים חשמליים מציעים טווחי נסיעה ארוכים יותר.

מה משפיע על הטווח הזה?

כמה גורמים, בראשם אופי הנהיגה ומספר הנוסעים ברכב – רכב עם חמישה נוסעים שבו לוחצים עד הסוף על דוושת התאוצה, יבזבז יותר סוללה מאשר רכב עם נהג אחד שנוסע במתינות. בנוסף, משפיעים על הטווח גם תוואי הנסיעה ותנאי הדרך (נסיעה במישור לעומת אזור הררי), תנאי מזג האוויר, ותק ומצב הסוללה ועוצמת המזגן שמופעל ברכב. ככל שהאוטו מתאמץ יותר, כך טווח הנסיעה יורד.

מה יתרונות האחזקה של רכב חשמלי?

התחזוקה השוטפת של רוב כלי-הרכב החשמליים כוללת בדיקה שנתית במוסך בלבד, ללא צורך בהחלפת שמנים או חלפים מתכלים יקרים. גם אורך חיי-הבלמים ברכב חשמלי ארוך מהמקובל והם מוחלפים אחת לכמה שנים, מה שמפחית את הוצאות התחזוקה.

יש יתרונות כלכליים נוספים בבעלות על רכב חשמלי?

במדינת ישראל החשמל זול והדלק יקר, מה שהופך את טעינת הרכב החשמלי בבית למשתלמת במיוחד. בעלי רכב חשמלי יכולים לחסוך אלפי שקלים בשנה, באמצעות הטענה ביתית של רכב חשמלי, ביחס לאותו קילומטראז' עם רכב מונע בנזין/סולר.

נהג שנוסע 18000 ק"מ בשנה בצריכה ממוצעת של 14 ק"מ לליטר במחיר של 6.94 ₪ לליטר בנזין 95 (נכון לאפריל 2022), יוציא על דלק 8,923 ₪ בשנה. 

נהג עם רכב חשמלי ועמדת טעינה ביתית בתעריף של 1 ₪ לקוט"ש היה מוציא רק 3,272 ₪ עבור הטענה, בעבור אותו קילומטרז', וכך היה יכול לחסוך כ- 5,650 ₪ כל שנה.  

אילו סוגי עמדות טעינה קיימות?

יש שני סוגים עיקריים של עמדות טעינה:

  1. עמדות טעינה רגילות, שפעולות בזרם חלופי (AC), הנפוצות ביותר, מותקנות בבתים ובשטחים ציבוריים; הן מאפשרות טעינה איטית, ששומרת בצורה טובה יותר על אורך חיי הסוללה של הרכב. עמדות אלה מסוגלות להטעין עד 22kw בזרם של 32 אמפר. הטעינה בפועל נקבעת בתלות בנתוני הסוללה והמטען של הרכב. סלקום מציעה עמדות מסוג זה להתקנה בחניה הביתית ובחיוב ישיר של החשמל.
  2. עמדות מהירות בזרם ישיר (DC), המסוגלות לספק קצב טעינה גבוה (בין 50kw ל-300kw). מדובר בעמדות יקרות שעלותן עשויה להגיע לרבע מיליון שקלים לעמדה, והן מיועדות להתקנה במקומות ציבוריים שבהן נדרשת הטענה מהירה. עמדות אלה פחות נפוצות ועלות הטעינה בהן בדר"כ יקרה משמעותית מטעינה בעמדה איטית ביתית. 

למה לא מתקינים רק עמדות טעינה מהירות?

עמדות טעינה מהירות במתח גבוה דורשות הקמת תשתית אספקת חשמל מורכבת ויקרה ולכן הן מותקנות רק במיקומים אסטרטגיים, כמו תחנות דלק. בנוסף, טעינה במתח גבוה מעמיסה על הסוללה ומקצרת את חייה. לכן מומלץ לבצע את מרבית הטעינות השוטפות של הרכב בעמדות הרגילות (AC).

כמה זמן לוקח לטעון סוללה של רכב חשמלי?

זמן הטעינה של רכב חשמלי מושפע מכמה משתנים כמו סוג העמדה וההספק שלה, הספק הטעינה בו תומך הרכב, קיבולת הסוללה ואף מצב הסוללה והטמפרטורה שלה.

טעינה מלאה בעמדת AC רגילה, לרכב שהסוללה שלו ריקה, עשויה להגיע ל-6 עד 10 שעות. עם זאת, נדיר שמגיעים לזה. נהג פרטי בישראל נוסע בממוצע רק כ-50 ק"מ ביום. ולכן הוא יצטרך להטעין רק 10 קוט"ש ביום. אפשר לעשות את זה בעמדה ביתית של סלקום תוך חצי שעה בלבד, לרכב שתומך בכך, או שעתיים לרכבים שתומכים בעוצמת הטענה נמוכה יותר. 

האם עמדות טעינה פולטות קרינה?

עמדות טעינה פולטות קרינה בלתי-מייננת, כמו כל מוצר חשמל ביתי, הן עומדות בתקנים בינלאומיים ובטוחות לשימוש.

ואם אני צריך לנסוע לאזור בלי עמדות טעינה ציבוריות?

אנחנו עוד לא במצב שאפשר לבצע נסיעות ארוכות במיוחד בלי תכנון מוקדם. פריסת עמדות הטעינה הציבוריות בישראל צוברת תאוצה בשנים האחרונות, אבל עדיין חסרות אלפי עמדות טעינה, בפרט עמדות טעינה מהירות, כדי לתמוך בגידול המהיר בשוק המכוניות החשמליות ולאפשר טעינה זמינה במרחבי הציבורי. לכן, עמדת טעינה ביתית היא קריטית לבעלי מכוניות חשמליות והיא זו שתאפשר להם להתחיל נסיעה עם סוללה טעונה לגמרי ולהטעין שוב ברגע שהנסיעה הסתיימה.

רוצים לשמוע עוד על סלקום EV? לחצו כאן