עוד צעד אחד, ומהפכת הרכב החשמלי תושלם

פריצת דרך טכנולוגית הפכה את הרכב החשמלי, בתוך שנים ספורות, ממדע בדיוני למציאות קיימת. אבל הדרך להצלחה בשטח עוברת בעמדת הטעינה – והיא צריכה להיות בבית

בין אם אתם מחפשים רכב חדש, שוחרי איכות-סביבה, פריקים של טכנולוגיה וגאדג'טים או סתם מעוניינים לחסוך בהוצאות הדלק, כנראה שלא פספסתם את העובדה שאנחנו בעיצומה של מהפכה חשמלית בעולם הרכב. 

לצד טסלה – אחד המותגים המוכרים בתחום – על כבישי הארץ נוסעים רכבים חשמליים גם של פיז'ו, רנו, ניסאן, טיוטה, סקודה, יונדאי, קיה, MG, וולבו ועוד.

החזון: בעוד עשור כל המכוניות יהיו חשמליות

מכוניות חשמליות הן לא המצאה של העשור האחרון. הן קיימות עוד מראשית ימיה של תעשיית הרכב בשלהי המאה ה-19, אבל עד כה לא הגיעו לשימוש המוני. במהלך עשרות שנים נעשו ניסיונות לייצר מכוניות חשמליות סדרתיות, אבל אלה לא צלחו כי הסוללות הספיקו לטווחי נסיעה מוגבלים ובעלויות גבוהות מדי.

השינוי החל בשנים האחרונות, כשיצרניות הרכב נרתמו למשימה והשקיעו משאבים רבים בפיתוח סוללות עמידות שיכולות לאגור אנרגיה בצורה יעילה; ובפיתוח מערכות מחשוב מתקדמות לניהול אנרגיה ברכב, עם מעבדים חזקים וקטנים יותר.

גורמים נוספים בשינוי הם ירידה מתמדת במחירי הסוללות, כמו גם הרחבה דרמטית של רשת החשמל בעולם – בהשוואה ללפני 100 שנה.

בנוסף, ברחבי העולם מדינות החלו להעניק תמריצים שונים כדי לעודד מעבר לרכב חשמלי, כמו סבסוד חלקי של מחיר הרכב או מתן הטבות מס. יש ערים בעולם שבהן יש תיעדוף לרכב חשמלי במקומות חניה, בגישה למרכזי הערים או במקומות שבהם מוטל מס גודש.

גם בישראל מצטרפים למאמץ, באמצעות מס קניה מופחת (נכון לעכשיו) של 10%, לעומת 83% ברכב רגיל, והטבה בשווי השימוש לרכב צמוד. 

כל הצעדים הללו אפשרו את ביסוסן של המכוניות החשמליות בשוק הרכב בעשור האחרון. החזון הוא שבעוד פחות מעשור יפסיקו למכור כלי-רכב עם מנועי בנזין בכלל, ובמדינות רבות בעולם כבר הודיעו שלא יאפשרו מכירה שלהם בעוד מספר שנים.

המטרה: הטענה קלה יותר

על דבר אחד כולם מסכימים: בשביל שהמהפכה תושלם, ונהגים יסכימו לנטוש את הדלק היקר והמזהם, הטענת הרכב החשמלי צריכה להיות קלה, נגישה, מהירה וידידותית יותר מהיום. העולם עוד לא שם, אבל הוא בהחלט בדרך.

כרגע, תהליך הטעינה מורכב יותר מתדלוק, ארוך יותר, ותלוי במשתנים רבים כמו תשתית החשמל במקום הטעינה, טכנולוגיית הטעינה של הרכב הספציפי שלכם ואפילו טמפרטורת הסביבה והסוללה.

הכי משתלם לטעון בבית

כיום קיימות כבר עמדות טעינה ציבוריות, שאותן אפשר למצוא בחניונים של בנייני משרדים וחניונים ציבוריים.

עמדות אלה מחולקות לשני סוגים:

  1. עמדות שמבוססות על זרם AC בהספק נמוך (עד kw22 בתלת פאזי), עם קצב טעינה דומה לזה של עמדות טעינה ביתיות.
  2. עמדות טעינה מהירות בזרם DC, המאפשרות טעינה בהספקים גבוהים (50-200kw) ובזמן קצר יחסית. את הסוג השני תמצאו בתחנות דלק ובחניונים במיקומים אסטרטגיים. 

השאלה החשובה ביותר שעולה היא מה זול יותר לצרכן: להטעין את רכבו בחשמל, או לתדלק אותו בבנזין? התשובה פשוטה: אם מודדים כמה קילומטרים קונה כל שקל, מגלים שהטענה חשמלית זולה משמעותית מבנזין.

ואולם גם כשמדברים על טעינה חשמלית, צריך להבדיל בין טעינה במקום ציבורי (בעמדה מהירה או בעמדה איטית) לבין טעינה בבית. גם כאן התשובה חד משמעית: טעינה ביתית זולה יותר. במילים פשוטות: אם משתמשים בעמדת טעינה ביתית, נהנים מתעריפי חשמל נמוכים יותר מאלה שניתן למצוא בעמדות ציבוריות.

סיבה נוספת לכך שעדיף להטעין בבית היא שעוצמת הטעינה בעמדה ציבורית פוגעת באורך חיי הסוללה של הרכב, ולכן לא מומלץ לעשות בהן שימוש תדיר. עמדת הטענה ביתית עושה שימוש בעוצמת טעינה נמוכה יותר, שמבטיחה אורך חיים מרבי לסוללה של הרכב. 

חיסרון נוסף של טעינה בעמדות ציבוריות הוא הזמינות הנמוכה שלהן, לפחות כרגע. יש פחות עמדות טעינה מעמדות תדלוק, אז גם אם מצאתם אחת, היא עלולה להיות תפוסה למשך זמן משמעותי על ידי נהג אחר.

מה שעוד חשוב להגיד זה שמספר עמדות הטעינה הקיימות כיום בישראל רחוק מלהספיק, ולמרות קול-קורא של משרד האנרגיה – ספקי עמדות הטעינה לא ממהרים להצטרף למכרזים ולהרחיב את היצע העמדות. בפועל, קצב התקנת עמדות הטעינה הציבוריות אמנם עולה, אבל לא מצליח להדביק את הצמיחה המהירה במכירת מכוניות חשמליות.

פשוט מחברים לחשמל? לא בדיוק

עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי היא קריטית, והיא למעשה זאת שתשמש אתכם רוב הזמן. על התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי ניתן לקרוא בכתבה כאן, אבל בגדול יש שני סוגים של עמדות טעינה ביתיות:  

  • עמדה לא מנוהלת ("בסיסית"): עמדה זו היא כמו מטען של טלפון, היא אינה משויכת ללקוח ספציפי וניתן לטעון באמצעותה כל רכב חשמלי בעל חיבור מתאים. מכיוון שהיא כזו, כל מי שיתחבר לעמדה יכול לקבל (ואפילו לגנוב) ממנה חשמל. לכן היא לא מתאימה ללקוחות שהחנייה שלהם נגישה לאחרים. בנוסף, עמדה לא מנוהלת מספקת לרכב את המקסימום שהיא יודעת לתת, גם כשאין מספיק חשמל פנוי בחיבור. כלומר, אם החיבור בבית אינו גדול מספיק, עלול להיווצר מצב שבו הטענת הרכב החשמלי תוביל להפסקת חשמל בבית.
  • עמדה מנוהלת ("מורחבת"): עמדה זו מחוברת לשרת ניהול מרכזי ומקבלת ממנו פקודות. ניתן לשייך את העמדה ללקוח, כך שנהגים אחרים לא יוכלו להשתמש בה ללא רשותו. זה מונע אפשרות של גניבת חשמל. בנוסף, ניתן לקבוע את עוצמת הטעינה של העמדה בהתאם לקיבולת החשמל הפנויה של הבית/הבניין, כדי למנוע הפסקת חשמל. אפשר גם לקבוע עוצמות טעינה שונות בהתאם לשעות היממה כדי לשלם פחות בשעות השפל.

כמה זמן לוקח להטעין רכב בעמדה ביתית? 

הנהג הישראלי הממוצע נוסע כ-18 אלף קילומטר בשנה, כלומר כ-50 קילומטר ביום. לשם כך צריך להטעין כ-10 קוט"ש ביום במשך כשעה, בהתאם לסוג הרכב, אופי הנהיגה וכולי. עמדות ההטענה החכמות שסלקום מציעה מגיעות ל-22 קוט"ש. לכן נדרשת רק כחצי שעה של הטענה, ברכבים שיודעים לקבל את גודל ההספק המקסימלי שהעמדה מסוגלת לספק. 

הרכבים של רובנו נמצאים בחנייה בבית למשך 10 שעות ולפעמים אפילו יותר, כך שגם אם עשיתם נסיעה ארוכה במיוחד, עמדת הטענה ביתית תוכל לטעון את הרכב לאורך הלילה בזמן שאתם ישנים.

רוצים לשמוע עוד על סלקום EV? לחצו כאן